Logo

Gooische Vrouwen

Verschenen in V van de Volkskrant, maart 2011

Na het Oscar Weekend in Pathé de Munt wilde ik even nooit meer naar de bioscoop. Wat hakten ze er in, die genomineerde films. De eerste ging over een stervende zwaan die zichzelf tot bloedens toe verwondt (automutilatie), de volgende over een avonturier die zijn eigen arm afsnijdt (auto-amputatie), en in het Wilde Westen van weleer werden vier vingers van hun hand gescheiden. Overigens sneuvelde ook hier, na een slangenbeet, een onderarm. Mijn kijkdagen eindigden met een drama over een echtpaar met een dood kind en een liefdesgeschiedenis met een unhappy end.

Maar inmiddels ben ik weer opgeklaard. Dankzij de film‘Gooische Vrouwen’. Geen ontberingen, geen gesol met ledematen,  kommer noch kwel, maar lief en – een beetje- leed:  een ontrouwe echtgenoot, maar nieuwe borsten, een kleinkind dat uit het zicht verdwijnt, maar niet voor eeuwig,  een dochter die zich tegen haar moeder keert maar  net bijtijds ongesteld wordt.  En bovenal: vrouwenvriendschap door dik en dun.

De film werd voorvertoond in de Bijlmer.  De tomtom van de taxichauffeur die duidelijk heel ergens anders was opgegroeid dan in Amsterdam,  kon het adres niet onmiddellijk traceren waardoor ik de zaal iets te laat bereikte. Nog net ving ik de klanken op van de titelsong ‘Foxy Lady’, volgens componist/ zanger Alain Clark zelf: ‘dynamisch, ontroerend en feelgood’. Ik had het niet beter kunnen formuleren.

Regisseuse Will Koopman, met een vermoeid gezichtje bij de ingang, sprak ik pas na afloop. Ze was niet mee naar binnen gegaan, had haar eigen film iets te vaak gezien. ‘Nog een week…,’ zuchtte ze, doelend op de publiciteitsmachine. Vóór de officiële première kreeg ze nog ettelijke voorvertoningen en een hele persdag te verwerken.

La Koopman is vanaf het begin verantwoordelijk voor de televisieafleveringen van ‘Gooische Vrouwen’, de door Linda de Mol bedachte serie die in 2009 werd onderscheiden met een Gouden Televizierring. Ook boekten beide dames succes met  de film‘Terug naar de kust’, naar het boek van Saskia Noort.

Al eerder nam Koopman tal van series onder haar hoede, zoals ‘Vrouwenvleugel’. En niet te vergeten good old ‘Baantjer’, met in de hoofdrol die schat van een Piet Römer! Wie tijdens een scène-à-deux  De Cock met CK per ongeluk in diens eeuwenoude komediantenogen kijkt, is nog niet jarig en vergeet subiet haar tekst. Toen ik nog een soort actrice was, mocht ik een keer meedoen aan een Baantjer. Niet als lijk, maar als vrouw. Met drie minnaars. Maar met slechts één kledingstuk, een jasje in een overduidelijke  ruit, ‘Pied de Coq’ met Q.  Dat jasje droeg ik door de hele aflevering heen, ook wanneer, ik noem maar een voorbeeld, mijn personage uit een slaapkamer kwam.  Later hoorde ik de reden: ‘Anders herkent de doelgroep je niet.’

Voor díe doelgroep is ‘Gooische Vrouwen’ duidelijk niet gemaakt!  De vier vriendinnen struinen over  het doek in steeds weer andere lekker luxueuze, lekker overdreven kleren. Om nog maar te zwijgen van de over-the top-outfit en haardracht van Yari , trefzeker gespeeld en getimed door de onvolprezen Alex Klaassen: vierentachtig nichten tegelijk.

Overigens zijn alle spelers uit de serie steeds beter gaan acteren. Ze zíjn hun karakters. Met aan kop de hoofdrollen onder wie zeker Lies Visschedijk als kleine, maar dappere natuurliefhebster. Haar Roelien (goedgekozen naam) is  een waardige opvolgster van Annet Malherbes Willemijn. Dat brengt me als vanzelf op beider wederhelft Evert, ‘een lieve lul’ zoals Leopold Witteman zijn roodgebroekte personage ooit omschreef. Dit epitheton gaat ook  op voor volkszanger Martin Moreno (Peter Paul Muller), al gaat deze wel erg slordig met zijn verlengstuk om. Maar die escapades worden nauwelijks serieus genomen en hem door vrouw Cheryl (Linda de Mol) steeds vergeven. Wie lekker zingt en vooral veel geld verdient,  kan zich bijna alles permitteren.

Ook de bijrollen zijn uitstekend bezet. Beppie Melissen zet een gepast harteloze tante neer: de diepzwartharige zuster van Martins overleden moeder, Cheryls schoonmoeder. Overigens is het maar beter dat deze ooit het loodje heeft gelegd;  anders zouden de kijkers van de nieuwe RTL-serie ‘Iedereen is gek op Jack’ het spoor wel eens bijster kunnen raken. Voor wie het nog niet weet speelt Melissen (weer blond) hierin opnieuw Linda’s schoonmoeder, zij het een iets minder volkse versie.  Jack op zijn beurt, publiekslieveling (?) Jeroen van Koningsbrugge, doemt ook even op in ‘Gooische Vrouwen’, bij de huwelijksceremonie als priester met zachte G. Werd hier gerefereerd aan Rowan Atkinsons hilarische pastoor in ‘Four weddings and a funeral’? Jammer, want deze Nederlandse variant is net niet leuk genoeg. Iets te vaak naar mijn smaak denkt Van Koningsbrugge dat als hij maar een gek gezicht trekt, iedereen meteen onder de tafel ligt. Dit in tegenstelling tot, echt onder een tafel,  een wèl geestige, overfijnzinnige  Loes Luca (let op haar been!) in een van de leukste scènes van de tweede helft.

Over de inhoud zal ik niet teveel prijsgeven. Maar wel nog even dat de vier Gooise Joop ter Heulen die ieder op hun eigen wijze, hetzij in hun relatie, hetzij als ouder of allebei, wat zijn ‘vastgedraaid’, de kuierlatten nemen naar het buitenland. Moesten ze op de televisie  in hun eigen omgeving blijven, in de film kunnen ze de deur uit. Zelfs ‘shoppen’ in Parijs. (Geld genoeg!)

Maar zoals de premisse van de film luidt, ‘Je kunt het meisje wel uit het Gooi halen, maar het Gooi niet uit het meisje’. De dames gingen weg om weer terug te kunnen komen.

Conclusie: adepten van de televisieserie kunnen hun hart ophalen. De film borduurt lustig op de serie voort. De vertrouwde heldinnen hebben zich in de loop van de afleveringen ontwikkeld van jonge vrouwen tot iets minder jonge vrouwen: wijzer maar niet verdrietiger. Daar zijn ze te oppervlakkig voor.

En ook voor blanco bioscoopbezoekers is ‘Gooische Vrouwen’ een allercharmantste, dynamische, eigentijdse film over vrouwensaamhorigheid.


Comments RSS You can leave a response, or trackback from your own site.

One Response to “Gooische Vrouwen”

  1. Vanaf vandaag heeft onze website een nieuw ontwerp. Als jullie nog op- en/of aanmerkingen hebben, dan horen we dat graag van jullie….

    […]Gooische Vrouwen – Annemarie Oster[…]…


Reageer